نمونه هایی از بوم کسب و کار

نمونه هایی از بوم کسب و کار

یک «ایده کسب و کار» جدید، لزوما به معنای خلق یکباره و ناگهانی مدل کسب و کار خلاقانه‌ای که تا به حال وجود نداشته نیست. کار شما با تقلید از مدل‌های کسب و کار موجود و سعی در نوآوری در آنها برای ایجاد مزیت رقابتی با رقبای دیگر بازار باید شروع شود. برای این کار بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که امکان ایده‌پردازی به ما در چهار کانون مهم یعنی منابع، ارزش، مشتری و منابع مالی می‌دهد.

از دیدگاه چسبرو منافع اقتصادی بنگاه از محل فناوری هایش، بیش از آن که ریشه در ویژگیهای خود فناوری داشته باشد، در گرو گزینش مدل کسب و کار مناسب است.

براین اساس انتخاب مدل کسب و کار مناسب برای یک ایده جدید بسیار اهمیت دارد و توجه به این نکته را ضروری می­‌کند. براساس دیدگاه چسبرو و ریچارد روزنبلوم مدل کسب و کار دارای کارکردهای زیر می­باشد:

۱٫ بیان دقیق گزاره ارزش، یعنی ارزشی که با محصولات و خدمات ساخته شده برپایه یک فناوری برای کاربران آفریده می­‌شود؛

۲٫ شناسایی یک بخش بازار؛ یعنی کاربرانی که فناوری برای آنها سودمند است و هدفی که فناوری برای آن به کار خواهد رفت؛

۳٫ تعریف ساختار زنجیره ارزش بنگاه، که برای ساخت و توزیع محصولات لازم است و تعیین داراییهای مکمل لازم برای پشتیبانی از جایگاه بنگاه در این زنجیره

۴٫ تعیین سازو کارهای درآمدزایی برای بنگاه و برآورد ساختار هزینه و حاشیه سود هدف برای تولید محصول، با توجه به گزاره ارزش و ساختار زنجیره ارزش انتخاب شده؛

۵٫ توصیف جایگاه بنگاه در شبکه ارزشی که تامین کنندگان و مشتریان را به یکدیگر پیوند می زند؛ شامل شناسایی رقبا و بنگاههای مکمل بالقوه؛

۶٫ تدوین راهبرد رقابتی که بنگاه نوآور با آن مزیتی در برابر رقبا به دست میآورد و آن را نگه میدارد.

 

در ادامه چند نمونه بوم کسب و کار را باهم مرور می کنیم:

نمونه سوالات بخش های مختلف بوم مدل کسب و کار:

 

نمونه بوم مدل کسب و کار:

نمونه بوم مدل کسب و کار کارخانه کوکاکولا:

نمونه بوم  کسب و کار شرکت گوگل:

نمونه بوم مدل کسب و کار airbnb:

بوم مدل کسب و کار آمازون amazon:

نمونه بوم مدل کسب و کار نشریه:

 

 

نظر کاربران (0 نظر)
عبارت امنیتی را وارد نمایید.

برندسازی یک مولفه بسیار مهم در موفقیت کسب و کار است به نحوی که بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی خلق یک برند را یکی از پیچیده ترین و کارآمدترین المان در موفقیت کسب و کار ارزیابی می‌کنند. آیا شما نیز می‌خواهید صاحب یک برند باشید؟!

اگر کسی بخواهد از شما بپرسد که کل استارت آپ یا (به طور کلی) کسب و کارتان را در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه به من توضیح بده؛ بهترین کاری که می توانید بکنید این است که بروید و بوم مدل کسب و کارتان را بیاورید!

بوم مدل کسب و کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده‌ی مدل‌کسب و کار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش‌(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.

در خبرنامه هفتگی کافه چالش عضو شوید

هر هفته جدیدترین محتوا درباره سئو، کارآفرینی، فروش آنلاین، بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی را دریافت کنید.